OK
Wij gebruiken Cookies om uw bezoek aan onze website efficienter te maken. Wij nemen aan dat u hiermee akkoord gaat.

Vragen en antwoorden

Klik op de productcategorie onder de balk 'Vragen & antwoorden' en vindt daar de tot dusver meest gestelde vragen over de afzonderlijke productcategorieën.

Beide loopfietsen bieden in gelijke mate een optimale instap in de jeugdelijke mobiliteit. Ze trainen spelenderwijs eenvoudige bewegingen, zoals bijv. het krachtig afstoten van de vloer in combinatie met de eerste stuurbewegingen. Het verschil ligt bij deze voertuigen enerzijds in de bandbreedte van hun toepassingsgebied ('Pukylino' enkel indoor, 'Wutsch' indoor en outdoor), maar ook in de ontwikkelingsfase van het kind.

'PUKYlino' is primair ontworpen voor gebruik binnen. Voorwaarde: het kind moet met hulp kunnen staan en lopen. We bevelen 'PUKYlino' aan voor kinderen vanaf 1 jaar en met een lichaamslengte vanaf 75 cm. De zithoogte van de 'PUKYlino' bedraagt ca. 22 cm. Aangezien 'PUKYlino' vaak de eerste fiets is voor het kind, moet er steeds tijdens het gebruik van de 'PUKYlino' ouderlijk toezicht zijn: kijk goed of het kind zonder problemen met de fiets kan omgaan. Door te stoten tegen een hindernis in volle vaart kan de fiets omvallen. We bevelen 'PUKYlino' daarom uitsluitend aan voor gebruik binnen op een effen ondergrond, zonder hindernissen.

'Wutsch' is in dezelfde maten ontworpen voor gebruik binnen, maar kan ook buiten worden gebruikt. Dit omdat zijn pendelas beschikt over een andere geometrie. Door deze pendelas ontwikkelt hij naast de combinatie van stuur- en beenbewegingen ideaal het evenwicht van de kleine bestuurder. 'Wutsch' is daarom de ideale voorloper op de loopfiets.

Voorwaarde: het kind moet zonder hulp kunnen staan en lopen. We bevelen 'Wutsch' aan voor kinderen vanaf ca. 1 1/2 jaar met een lichaamslengte van ca. 80 cm. De zithoogte bedraagt ca. 24,5 cm.

'Pukylino' of 'Wutsch' zijn de ideale fietsen voor het begin van de kinderlijke mobiliteit. In de eerste plaats zijn deze fietsen echter voor het gebruik binnen ontworpen, want kinderen die nog nooit op een loopfiets hebben gezeten, trekken in het begin automatisch dicht aan het stuur (waaraan ze zich voor alle veiligheid vasthouden). Daardoor verplaatsen ze hun evenwicht intuïtief naar voren richting stuuras en kunnen over de vooras kantelen als ze met de voorwielen met een snelheid tegen een hindernis rijden. Daarom adviseren we om bij deze fietsen om een stuurmandje niet te monteren. Door het gewicht van het mandje en de brede uitstalling wordt dit effect negatief beïnvloed. Voor deze loopfiets adviseren we eerder de PUKY stuurtas 'LT1', die in vele moderne kleuren bestaat en die heel gemakkelijk met de velcro kunnen worden gemonteerd.

Kinderen, die pas starten met de loopfiets, zijn meestal nog niet in staat om een handrem effectief te gebruiken of deze te coördineren. Aan de ene kant kunnen ze met hun kleine handen vaak niet voldoende kracht uitoefenen om de handrem te bedienen, - aan de andere kant kunnen ze nog geen meervoudige handelingen tegelijk voldoende uitvoeren (rondkijken, evenwicht houden, sturen en dan ook nog remmen).
 
Ouders mogen er niet misleidend vanuit gaan dat het kind de fiets door te remmen zelfstandig en gecontroleerd tot stilstand kan brengen (bij een afhellend vlak, enz. is dit zeer gevaarlijk). De praktijk wijst uit dat loopfietsen ook kinderen nog veel plezier schenkt als ze evt. al een fiets kunnen beheersen. Daarom is het zinvol om loopfietsen met een zeer kindvriendelijk remsysteem uit te rusten.

Lenkeinschlag

Bij een loopfiets met stuurbegrenzing is het gevaar aanwezig dat bij een val het stuur niet plat op de bodem valt en dus automatisch naar boven is gericht en niet meer kan omdraaien als een kind erop valt. De val met het bovenlichaam, de buik of het kruis op dit stuuruiteinde kan in extreme gevallen leiden tot ernstige verwondingen. Voor de veiligheid van uw kind en alle andere kleine testpiloten moet dus worden afgezien van een stuurbegrenzing.

Lenker einstellen

Het stuur van een loopfiets moet zo ingesteld zijn dat het kind recht zit en het stuur gemakkelijk kan vastnemen. De armen mogen niet volledig gestrekt zijn, maar moeten lichtjes gebogen zijn. Enkel zo heeft het kind een optimaal overzicht en kan bij mogelijke gevaren vroegtijdig reageren. Als het stuur te laag is ingesteld, wordt de blik te sterk op de bodem gericht. Het kind moet zijn hoofd eerst optillen om zicht te oriënteren en verliest zo waardevolle reactietijd in gevaarlijke situaties.

Sattel einstellen

Het zadel van de loopfiets moet zo zijn ingesteld dat het kind de bodem met zijn voeten veilig kan bereiken, als het zit. De benen moeten zelfs tijdens het fietsen een beetje gebogen zijn zodat het kind zich krachtig kan afstoten op de bodem.

PUKY fietsen zijn zo ontworpen dat ze altijd een doordacht compromis tussen de max. gebruiksduur en een optimale, kindvriendelijke geometrie weergeven. Enkel zo is het verzekerd dat de fietsen zo veilig mogelijk door kinderen kunnen worden beheerst. Aangezien de proporties van de extremiteiten tot elkaar bij elke mens meestal verschillend zijn, valt deze vraag helaas niet globaal te beantwoorden. We bevelen u daarom aan om zich te richten op de door ons aanbevolen informatie over de heuphoogte.

Hoe u de heuphoogte van het kind correct kunt bepalen, ontdekt u hier onder de rubriek 'Hoe herken ik de correcte grootte van de fiets'. Het bepalen van de heuphoogte voor de loopfiets is identiek aan het bepalen bij de fiets.

Ja, alleszins enkel bij het model LR 1L (niet bij LR M of LR 1). De ombouw is complex aangezien hiervoor het vervangen van de HR-velg noodzakelijk is. Ze moet worden vervangen omdat de rem er vast op gemonteerd moet zijn en de originele velg (zonder rem) geen mogelijkheden biedt om te bevestigen.

Freilauf

Bij een vrijloop vindt men een vergrendelring aan de rechter kant van de voorwielnaaf (langs boven in rijrichting gezien).

Freilauf

Door het inschakelen van de vrijloop is het veilig vooruitschuiven van de driewieler verzekerd. Enkel in deze modus kunnen de voeten van uw kind op de pedalen rusten zonder dat de pedalen meedraaien. Om de vrijloop in te schakelen, wordt de buitenste vergrendelring op de rechter kant van de voorwielnaaf (langs boven in rijrichting gezien) naar buiten getrokken.

Freilauf Hand

Verhindert het automatisme het leerproces van de driewieler (bijv. bij het achteruitrijden), dan moet de strakke directe aandrijving worden ingesteld. Hiervoor gewoon de buitenste vergrendelring opnieuw in de voorwielnaaf drukken.

Freilauf oben

Hiervoor moeten de markeringen van de vergrendelring met de markeringen op de naaf overeenkomen. Door het draaien van het wiel bij het gelijktijdig indrukken van de vergrendelring is de vergrendelpositie gemakkelijker te vinden.

Het verschil tussen deze beide fietsen is enkel te wijten aan de soort banden:

De CAT 1S beschikt over een comfortabele EVA (schuim-)banden met goede roleigenschappen. Deze soort band is nagenoeg onderhoudsvrij.

De CAT 1L beschikt over nog comfortabelere luchtbanden (banden met slang) met nog betere rol- en rijeigenschappen-, alleszins zijn deze niet onderhoudsvrij. Bij deze soort band moet regelmatig wat lucht worden bijgepompt om het uitstekende rolproces te behouden.

Aangezien bij elke mens de lengte van zijn extemiteiten verschillend is, kan deze vraag niet zo gemakkelijk worden beantwoord. Voor het kiezen van de geschikte grootte van de skelter kunt u zich richten op de onderstaande tips, we adviseren echter in elk geval het zitten te testen bij uw dichtsbijzijnde PUKY dealer (zie Zoeken dealer).

Voor een eerste grove oriëntering stelt men het zadel ongeveer in op heuphoogte van het kind. 'Bij een optimale hoogte van het zadel bereikt de bal van de voet het pedaal op de laagste plaats zonder dat het been volledig gestrekt is. In het begin mag het zadel gerust wat lager worden ingesteld', adviseert 'Frank Schneider', mountainbike professional, rijtechniekleraar en fan van de eenwieler.

Ook bij eenwielers moet de helm worden gedragen. 'Weliswaar is het ongewild afstappen van de eenwieler goed met beide benen op te vangen, voor een val is men echter nooit volledig gevrijwaard', vertelt Torsten Mendel van de veiligheidsspecialist Abus. Voor de ideale kleding voor de eenwielers geldt 'niet te los, liever nauw aansluitend maar cormfortabel, zodat men niets aan beweeglijkheid verliest', vertelt Stephanie Haid van de kledingsspecialist Vaude en adviseert functionele kleding, zoals bijvoorbeeld fietsbroeken met een zitkussen, die speciaal voor kinderen verkrijgbaar zijn.

Op- en afstappen

Opstappen, fietsen en afstappen, dat zijn de basistechnieken bij het fietsen op een eenwieler. Ieder moet afzonderlijk worden onderwezen.
Het opstappen begint steeds achteraan de fiets en bij beginners in buurt van een steunhulp. De schouders van mama en papa zijn net zo goed geschikt als een lantaarn of muur.
In het begin stel je de fiets parallel ten opzichte van de muur en breng je een van de beide pedalen in de lage positie. Bij de volgende stap steun je tegen de muur, klem je het zadel tussen benen en stap je met de voet op de onderste pedaal. Gelijkaardig met het beklimmen van een trap neem je een sprong en zet je de andere voet op de bovenste pedaal. De fiets gaat rechtop staan en het opstappen is gelukt. Na meermaals te herhalen kan je je nu door enkele slingerpogingen vertrouwd maken met het zit- en fietsgevoel. Dat zijn kwart draaibewegingen met de pedalen naar voren en terug. Bij de eerste pogingen blijft steeds een hand tegen de muur of de helper. Ten slotte geldt: eerst oefenen in veiligheid, dan pas plezier beleven! 'Het afstappen mag zo lang worden geoefend tot het zowel voor als achter het wiel vlotjes kan worden uitgevoerd', adviseert Schneider. Zijn tip: de fiets steeds met een hand aan het zadel vasthouden om zichzelf en andere niet te kwetsen als de fiets valt!

De eerste meters naar succes

Gaat het op- en afstappen vlotjes, dan staat niets nog een eerste poging om te fietsen in de weg. Het lichaamsgewicht moet volgens Schneider 'tijdens het fietsen met de eenwieler grotendeels door het zadel en niet door de pedalen worden gedragen.' De rug blijft recht en vormt de imaginaire verlenging van de zadelbuis. Niet alleen gelijkmatig pedaleren, maar ook de juiste blik is beslissend voor een vlekkeloze rit: 'dus de blik niet op de grond richten en naar voren kijken', legt de expert verder uit.
Hij adviseert twee helpers, die hun schouders als zijdelingse 'meelopende' steun aanbieden en de 'Rookie' tijdens zijn eerste meters veilig begeleidt. Vanaf het begin moet de ondersteuning zo passief mogelijk zijn. Dus ouders: schouder aanbieden, maar niet opdringen!

Bovendien: ook tijdens het oefenen van het evenwicht op een fiets worden geen meesters geboren. De eerste meters zijn zelden recht. 'Wie echter vlijtig verder op de pedalen trapt, fietst meer en meer in rechte lijn, zal steeds minder met de armen roeien en zal weldra de eerste bewuste bochten maken', verzekert Schneider tot slot.
Kleine artistieke opvoeringen of de eerste fietservaring van een berg tussen de drie- en vierduizend meter met de terreineenwieler kunnen daar dan uit voortvloeien.

Schrittlänge

Let er bij het kopen van een kinderfiets op dat uw kind op de laagste zadelpositie met de bal van de voet (niet enkel met de toppen van de tenen) de bodem kan aanraken om de nodige standveiligheid te hebben. Richt u op de door ons opgegeven minimale heuplengte van de fiets-productafbeeldingen.
 
Bepalen van de heuphoogte
 
Laat uw kind (het best zonder schoenen) rechtop staan met de rug tegen een muur en laat het een boek (of iets gelijkaardigs) met beide benen in het kruis vastklemmen. Nu kunt u de correcte heuphoogte met een lintmeter of duimstok tussen de bovenkant van het boek en de vloer meten.

Fietsen begint met het beheersen van het evenwicht, dat enkel zonder zijwielen kan worden getraind. Zijwielen storen dit leerproces, want u laat kinderen wennen aan een fiets-rijverhouding die er eigenlijk niet is en na het verwijderen ervan opnieuw met inspanning moet worden aangeleerd.

Onze raad: gebruik geen zijwielen! Voor de fietstraining zonder zijwielen adviseren we onze fietsleermiddelen.

Aangezien kinderen onder de 8 jaar niet op straat mogen fietsen (Duitsland), maar toch in het verkeer (bijv. op het trottoir) onderweg zijn, moeten ze natuurlijk door andere verkeersmiddelen steeds goed gezien kunnen worden (zelfs als het donker wordt). Daarom zijn op alle PUKY speelfietsen (voor en achteraan) extra grote reflectoren gemonteerd, die bij avondschemering onmiddellijk de aandacht trekken. Een volledig verlichtingssysteem volgens StVZO (enkel in Duitsland) is hier niet zinvol aangezien kinderen sowieso pas ten vroegste vanaf 8 jaar op straat mogen rijden en een volledig verlichtingssysteem de kinderfiets onnodig zwaar zou maken.

Fietsende kinderen onder de acht jaar moeten in Duitsland het trottoir gebruiken, kinderen vanaf acht jaar tot tien jaar mogen hem gebruiken om te fietsen. Vanaf 10 jaar moeten ze dan op de straat of op het fietspad fietsen. De bedoeling van het reglement is om fietsende kinderen te beschermen tegen snellere weggebruikers.

ABUS sloten met het typenr.: 44, 52, 485, 495, 4850, 496 en 4960 kunnen op onze actuele StVZO (enkel in Duitsland) modellen (Crusader e. Skyride) worden gemonteerd.

De fietshelm moet regelmatig worden gecontroleerd op zichtbare gebreken. Kleinere krassen hebben geen invloed op de veiligheidsfunctie.

In principe moet een fietshelm na een val of na een hevige botsing onmiddellijk worden vervangen aangezien hierdoor de veiligheidsfunctie van de buitenschaal sterk kan worden beïnvloed, zelfs wanneer er uiterlijk geen schade te herkennen valt.

Verder moet een fietshelm na max. 5 jaar door een nieuwe helm worden vervangen aangezien hij door de ouderdom van zijn materiaal (door milieu-invloeden en UV-straling) na deze periode niet meer kan beschikken over de oorspronkelijke veiligheidseigenschappen.

Technisch is dat mogelijk maar de fietleerhulp FLR (typenr.: 9989) werd uitsluitend ontworpen voor fietsen. Deze moet in de leerfase worden vervangen door de standaard fietszitting. Aangezien de loopfietszitting echter heel andere ergonomische eisen moet vervullen dan een fietszitting, adviseren we deze niet te monteren.

Aangezien de op een loopfiets gemonteerde veiligheidsvlag de jonge beginnende fietser bij het op- en afstappen beperkt in zijn bewegingsvrijheid (naargelang hoekpositie) en zich bovendien door zijn eigen dynamisme (schommelen) kan doen afbuigen, adviseren we deze niet te monteren.

Uw contactpersoon in geval van garantie is de verkoper van het product, bijv. uw PUKY dealer ter plekke. Door het verkoopsbewijs en het op de fiets gekleefde typenummer kunt u daar uw garantieclaims geldig maken. De verkoper heeft het recht om de aard van de afhandeling van een garantieclaim zelf te kiezen. We willen u daarom vragen om in geval van een klacht de verdere afhandeling met de verkoper af te spreken. De directe afhandeling met de firma PUKY is niet mogelijk wegens afhandelingstechnische redenen.

Aangezien het bij de fietsen met licentie van de serie 'Prinzessin Lillifee' en 'Capt'n Sharky' om 100% PUKY fietsen gaat, kunnen natuurlijk ook reserveonderdelen voor deze fietsen worden nabesteld. We vragen echter om uw begrip dat de bestelling van vlaggen en accessoires van deze series omwille van licentieredenen uitsluitend via de dealer- en enkel na het voorleggen van het aankoopbewijs en het typenummer van de fiets (plaats zie gebruiksaanwijzing) kan plaatsvinden.

Hier vindt u informatie over het maximale gewicht op PUKY voertuigen vinden.


Debug lschen